Kun je het beste afvallen met krachttraining of cardio?

Kun je het beste afvallen met krachttraining of cardio? De meningen hierover zijn nogal eens verdeeld. De ene sportgoeroe zweert bij krachttraining. Een ander houd vol dat eindeloos cardio doen de oplossing is voor afvallen.

Wat is nu de waarheid? In dit artikel geef ik je meer uitleg over het toepassen van krachttraining bij afvallen. En ook geef ik je meer uitleg over het toepassen van cardio bij afvallen.

Zoals je nu al kunt lezen kun beide varianten toe passen als je wilt afvallen. De basis voor afvallen zit namelijk ergens anders in. Ik zal je hier zo meteen eerst wat meer over vertellen.

Aan het einde van dit artikel zul jij begrijpen het zit met krachttraining en cardio bij het afvallen. Ook zul je weten wat voor jou de beste keuze is. Het is namelijk niet zwart of wit voor iedereen.

Basisprincipes voor het afvallen

De belangrijkste regel met afvallen is er maar één. Zorgen dat je meer calorieën verbrand dan wat je aan calorieën binnen krijgt.

Deze regel zul je altijd moeten hanteren als jij wilt afvallen. Hoe ga je het bereiken om meer calorieën te verbranden dan wat je binnen krijgt? Dit kan op twee manieren.

De eerste manier is minder calorieën binnen krijgen. Minder calorieën eten is te bereiken door simpelweg minder te gaan eten dan wat je op dit moment doet. Ook kun je minder calorieën binnen krijgen door gezondere keuze te maken binnen je voedingspatroon. Groente en fruit bevat weinig calorieën en bevat wel veel goede voedingsstoffen.

De tweede manier is meer gaan bewegen zodat je meer calorieën verbruikt. Hier komt de krachttraining of cardio bij kijken. Of beide kan ook natuurlijk. Van beide manieren van bewegen zal ik je de voor- en nadelen uitleggen met oog op het afvallen.

afvallen_minder_eten_of_meer_bewegen
Afvallen; minder calorieën of meer bewegen

Afvallen met krachttraining

Krachttraining is niet meer iets wat alleen bodybuilders doen. De positieve effecten van krachttraining zijn groter dan veel mensen denken. Spieren en pezen worden sterker, botten worden sterker en sterkere spieren geven een beter bescherming voor je organen in de buik.

Er zijn nog meer voordelen van krachttraining. Spieren worden beter doorbloed, de samenwerken tussen spieren en hersenen wordt beter en de samenwerking tussen spieren onderling wordt ook een stuk beter.

Krachttraining heeft ook enorm veel voordelen met het oog op afvallen. Hieronder geef ik je overzicht van alle voor- en nadelen.

Voordelen afvallen met krachttraining

  • Beweging zorgt voor meer verbranding
  • De verbranding blijft na je training ook nog hoger liggen
  • Zodra je meer spiermassa opbouwt, gaat je basis qua verbranding ook omhoog
  • Goed voor een strak en gespierd uiterlijk

Nadelen afvallen met krachttraining

  • Krachttraining kan blessure gevoelig zijn als je niet goed weet wat je doet

Mijn ervaring met afvallen en krachttraining

Zelf ben ik als vrouw een groot voorstander om aan krachttraining te doen tijdens het afvallen. Ook wel omdat ik krachttraining zelf veel leuker vind dat het doen van cardio. Maar dat is niet het enige. Hierboven heb je kunnen lezen wat de voordelen allemaal zijn als je aan krachttraining doet tijdens het afvallen.

Mijn belangrijkste motivatie om krachttraining te doen tijdens het afvallen, is het strakker worden. Als je vet verliest, zal je vel losser worden. Met krachttraining kun je dit beperken. Dit hangt wel een beetje af van de hoeveelheid kilo’s die je wilt afvallen.

Wat ik zelf gewoon niet wil is afvallen en er dan nog steeds niet strak uitzien. Zonder overgewicht kun je nog steeds een ‘flubber buik’ hebben helaas. Of andere plekken op het lichaam waar het niet strak eruit ziet. Met krachttraining kun je dit voorkomen. Daarom adviseer ik iedere man en ook zeker iedere vrouw om krachttraining te gaan doen tijdens het afvallen.

Thuis_krachttraining_in_coronatijd
Thuis aan de krachttraining in Coronatijd

En natuurlijk gewoon de rest van je leven dit blijven doen. Als je stopt met krachttraining dan wordt je lichaam ook vanzelf weer minder strak. Je lichaam blijft zich simpelweg aanpassen aan alles wat doet in het dagelijkse leven. Als je spieren niet meer activeert, heeft het voor je lichaam ook geen prioriteit meer om dit om maximaal niveau te onderhouden.

Schema afvallen met krachttraining voor vrouwen

Wil jij als vrouw ook aan de slag met afvallen en krachttraining? Hiervoor is een programma ontwikkeld wat ik je echt aan kan raden. In dit programma leer je zelf nog met over afvallen en hoe je om moet gaan met krachttraining en cardio.

Deze informatie krijg je in verschillende e-books. Daarna heeft het programma ook meerdere schema’s voor krachttraining erbij. Je krijgt een schema voor 3, 4 en 5 dagen trainen in de week. Zo kun je het schema uitkiezen wat bij jouw levensstijl past. Heb je de mogelijkheid niet om naar een sportschool te gaan?

Je krijgt ook een schema om thuis mee te gaan trainen. Ook in corona tijden kan het handig zijn om deze achter de hand te hebben. Op dit moment weet je nooit zeker of een sportschool opnieuw moet sluiten.

Verder vind ik dit programma een aanrader omdat je zelf alle informatie over afvallen, training en voeding leert. Al deze informatie kun je toepassen op lange termijn. Waardoor afvallen geen crash dieet meer hoeft te zijn, maar een gezonde nieuwe levensstijl word.

Wil jij hier graag meer over weten? Ik heb een uitgebreide review geschreven over dit programma. Deze kun je hier lezen!

Schema afvallen met krachttraining voor mannen

Dit zelfde programma als ik waar ik het hierboven over heb gehad, is ook ontwikkeld voor mannen. Alles informatie over afvallen, training en voeding die je krijgt, is hetzelfde bij beide programma’s.

Het programma voor de mannen wijkt af in de trainingsschema’s en in de macrocalculator. De macrocalculator is een bestand in excel waarmee je kunt berekenen hoeveel calorieën je het beste op een dag kunt eten. Mannen kunnen gemiddeld meer eten dan vrouwen omdat hun spiermassa een stukje hoger ligt.

Ook zijn de trainingsschema’s voor de mannen iets anders. Simpelweg omdat mannen gemiddeld van nature al iets sterker zijn dan vrouwen. Natuurlijk krijg je wel ook schema’s voor 3,4 of 5 dagen per week. En ook het schema voor thuis training zit hierbij.

Heb jij interesse in dit programma voor mannen? Lees hier meer!

Afvallen met cardio

Cardio zorgt weer voor andere positieve gevolgen als krachttraining. Zo is cardio goed als je aan je conditie wilt werken. Het doen van cardio zorgt voor een beter long- en hartconditie.

Cardio zorgt ook voor een betere bloedstroom door heel je lichaam. En het verlaagd ook de kans op hart- en vaatziekten.

Zoals je al kunt lezen geeft het doen van cardio weer andere voordelen dan het doen van krachttraining. Voor je algemene gezondheid is het wijs om beide te doen. Afhankelijk van je uiteindelijke doel kun je kiezen voor meer cardio of meer krachttraining.

afvallen met krachttraining of cardio

Om het maximale uit je cardio training te halen kun je aan de slag gaan met je hartslag. Je kunt op een optimale hartslag zitten voor vetverlies. Hier zou ik pas verder in verdiepen als cardio al een gewoonte is in je levenspatroon maar je wilt er nog meer uithalen. Voor conditie opbouwen ligt de focus wat meer op hiit training.

Voordelen afvallen met cardio

  • Beweging zorgt voor meer verbranding
  • Hogere verbranding tijdens het uitvoeren van cardio
  • Tijdens het doen van cardio verbrand je net iets meer calorieën dan met krachttraining
  • Goed voor de conditie

Nadelen afvallen met cardio

  • Je bouwt maar weinig of geen spiermassa op
  • Het geeft niet gelijk een strak en gespierd uiterlijk
  • De verbranding blijf niet hoger liggen na een training

Voeding bij krachttraining en cardio met afvallen

Helemaal in het begin van dit artikel heb ik je verteld dat voeding ook belangrijk is met afvallen. Je moet namelijk minder calorieën binnen krijgen dan je verbruikt. Simpel minder eten is een oplossing.

Maar als je ook bezig gaat met krachttraining of cardio is het goed om op de juiste manier om te gaan met voeding. Als je dit heel precies wilt doen is het slim om je meer te gaan verdiepen in de juiste voeding. Je kunt dan gaan letten op de juiste macronutriënten. Dit is de verdeling tussen vetten, koolhydraten en eiwitten.

Daarna kun je meer gaan letten op de micro nutriënten. Dit gaat erom dat je alle voedingsstoffen binnen krijgt. Dit is goed om mee bezig te gaan als je al wat meer over gezonde voeding weet.

In het begin raad ik je vooral aan om de basis van je voeding te laten bestaan uit:

  • eiwitrijke voeding
  • veel groente
  • genoeg fruit

De eiwitrijke voeding is enorm belangrijk om je spieren goed te onderhouden. Dit geld zowel met krachttraining als met cardio. In beide gevallen moeten je spieren herstellen na een training. Ook wil je met cardio je spiermassa behouden. Hiervoor zijn ook eiwitten nodig.

Als je dit op orde hebt, kun je de rest van de dag aanvullen met andere voeding. De koolhydraten en vetten. Ook hierin is het slim om de gezonde keuzes te maken. Zo min mogelijk chips, koek, snoep, chocolade e.d. Maak een simpel plan wat je op lange termijn vol kunt houden. Je zult zien hoeveel het je leven beter maakt als je voeding op orde is.

Daarna is het belangrijk om al je voedingsstoffen binnen te krijgen. Deze zijn niet te missen voor je algemene gezondheid, andere organen, een fit gevoel, meer energie en nog veel meer dingen.

Als je dit op orde hebt, kun je de rest van de dag aanvullen met andere voeding. De koolhydraten en vetten. Ook hierin is het slim om de gezonde keuzes te maken.

Zo min mogelijk chips, koek, snoep, chocolade e.d. Maak een simpel plan wat je op lange termijn vol kunt houden. Je zult zien hoeveel het je leven beter maakt als je voeding op orde is.

voeding bij krachttraining en cardio met afvallen
Voeding & afvallen

Afvallen: Krachttraining of toch cardio?

Zoals je hebt kunnen lezen in dit artikel zijn zowel krachttraining en cardio geschikt bij het afvallen. De keuze die je maakt, hangt af van andere doelen die je ook hebt.

Voor je algemene gezondheid is het goed om krachttraining en cardio te combineren. Op deze manier pak je bij beide de voordelen mee. Maar ik kan me voorstellen dat je het ene leuker vind als het andere. Of dat je specifieke doelen hebt waar je naar toe wilt werken.

Wil je graag afvallen en er strakker uitzien? Ga dan voor krachttraining. Wil je graag afvallen en conditie opbouwen? Ga dan voor cardio. Wil jij gewoon het maximale eruit halen om af te vallen? Doe beide of kies wat je het leukst vind!

Het belangrijkste is dat je in beweging bent. Op wat voor manier dan ook! En vergeet natuurlijk niet om je voedingspatroon even onder de loep te nemen!

Vragen of opmerkingen? Laat gerust een reactie achter!

Plaats een reactie